De top 10 tips om buikpijn…

…te verminderen

Ondertussen is het 4 weken geleden dat mijn laatste blog verscheen. Door o.a een kapotte laptop duurde het even voordat er weer een blog kon verschijnen.

Iedereen kent wel iemand met buikklachten of heeft zelf wel eens buikklachten gehad door bijvoorbeeld voedsel wat niet goed meer was. Het lichaam reageert dan vaak met diarree. Vaak komen buikklachten door voeding.

Hier de top 10 tips om buikpijn te voorkomen of verminderen

  1. Eet kleine maaltijden: hoe voller de maag, des te groter de kans op klachten.
  2. Eet langzaam en kauw je voeding goed.
  3. Ontbijt met licht verteerbaar en warme voeding zoals havermoutpap en voor de lunch soep.
  4. Zorg voor voldoende oplosbare vezels, zoals in groente en fruit, haverzemelen, gebroken lijnzaad.

forest-fruit

5.  Bij gevoelige darmen kan je beter geen scherpe kruiden eten, zoals bijvoorbeeld sambal.

6. Vermijd sterke prikkels zoals te koud, te warm of te zuur (citrusvruchten).

7. Gebruik zo min mogelijk koolzuurhoudende (fris) dranken, sterke thee, koffie, chocholademelk, energiedrank en alcohol, deze kunnen buikklachten geven.

8. Kruiden zoals munt, gember, venkel en citroenmelisse kunnen darmkrampen en winderigheid verminderen.

9. Eet niet vlak voor het slapen gaan.

10. Darmen reageren op stress. Zoek manieren om je te ontspannen. Bijvoorbeeld met sport. Beweging, zoals wandelen, is ook heel goed voor de darmen.

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact op.

 

Datum: 31 juli 2014

Geef een reactie of deel via social media

Share Button

Alle velden zijn verplicht. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *