Hoe neurotransmitters in evenwicht?

Zoals ik in mijn vorige blog schreef, zal ik nu beschrijven hoe je zelf je neurotransmitters in evenwicht kunt krijgen. Afhankelijk waar je tekorten in hebt, kan je de verschillende neurotransmitters beïnvloeden door gedrag en voeding. Omdat de neurotransmitters samenwerken en moeilijk los van elkaar te zien zijn beschrijf ik factoren die invloed hebben op de neurotransmitters in het algemeen.

Tekort aan Dopamine?

Vermoeidheid doet het Dopaminepeil dalen, dus zorg dat je voldoende rust krijgt.Zorg voor voldoende positieve ervaringen, zoals lekker eten, aanraking dan wordt Dopamine vrijgelaten in de hersenen.Eet voldoende vette vis (Omega 3), hierdoor worden je cellen flexibeler waardoor Dopmine makkelijker vrijkomt in de hersenen

Tekort aan Acethylcholine?

Eet voldoende volle granen, zoals havermout.  Scharreleieren hebben ook een gunstig effect.

Tekort aan GABA?

Deze rustgevende neurotransmitter kan je verhogen door groene groenten zoals broccoli te eten. Ook zaden, verse (ongebrande) noten en scharreleiren hebben een gunstig effect. Meditatie zorgt ook voor een verhoging van GABA.

Tekort aan Seretonine?

Vermijd apartaam en dieetproducten, deze verminderen de aanmaak van Seretonine Bruine rijst,havermout, zonnebloempitten, sesamzaadjes, banaan verhogen de Seretoninespiegel.

In het algemeen kan je zeggen dat chemische bestrijdingsmiddelen, chemische kleur-, geur-, en smaakstoffen (E-nummers), antibiotica, chemische groeihormonen in vlees, overmatige suiker-, alcohol-, en cafeïneconsumptie en niet te vergeten stress de neurotransmitterbalans verstoren.

In het algemeen kan je zeggen dat een gezond voedingspatroon, sport, meditatie en ontspanning de neurotransmitters in balans brengen.

Onder een gezond voedingspatroon wordt grofweg verstaan; voldoende fruit en groente ( 2-3 stuks fruit en 3 ons groente per dag) voldoende granen zoals havermout met bijvoorbeeld Gojibessen en rauwe cacao, voldoende gezonde vetten zoals vette vis (2-3 x per week), voldoende vlees wat goed heeft bewogen zoals wild of gevogelte (2 x per week).

Wanneer je het idee hebt dat je lichaam niet goed functioneert ( en dat weet je meestal zelf wel), neemt je lichaam vermoedelijk de B vitamines (die erg belangrijk zijn voor de neurotransmitters) niet goed op. Wat dan een goed alternatief is, is een vitamine B complex supplement nemen in geactiveerde vorm (zoals P5P) zodat de leverontgifting, hormonen en neurotransmitters als het ware aangezet worden, waardoor ze beter kunnen functioneren.

Stress is een grote boosdoener voor het funtioneren van alle processen in het lichaam omdat je door stress te hoog ademhaalt waardoor je te weinig zuurstof in je lichaamscellen hebt. Hierdoor verlopen alle processen moeizamer.

Meer weten, neem dan vrijblijvend contact op

Heb jij een goede tip om de neurotransmitters in evenwicht te brengen? Plaats deze dan onderaan deze tekst in het veld “Vul hier een reactie in”.

 

 

 

Datum: 6 juni 2014

Geef een reactie of deel via social media

Share Button

Alle velden zijn verplicht. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *