Top 10 tips om blijvend af te vallen

Baal jij ook zo van je gewicht en wil je graag blijvend afvallen? Ben je moe van het jojo effect?

Veel mensen die in mijn praktijk komen willen graag snel afvallen. Snel afvallen houdt meestal in dat je veel van je spiermassa verliest, een ingevallen gezicht krijgt en wanneer je met het dieet stopt zitten de kilo’s er zo weer aan.

Wat is het toch dat ik steeds hoor dat iedereen gezond wil zijn en leven maar dat men over het algemeen er weinig voor over lijkt te hebben om ook daadwerkelijk gezond te leven. Mensen willen vaak wel maar het veranderen van gedrag is vaak moeilijk en de verleidingen te groot.

Overgewicht geeft veel problemen zoals;

– Vermoeidheid;

– Depressie;

– Gewrichtsklachten;

– Slechte conditie;

– Kortademig;

– Verhoogde kans op diabetes;

– Verhoogde kan op hart- en vaatzieken.

Waarom afvallen, en met name op gewicht blijven vaak zo moeilijk is. Sommigen vinden afvallen makkelijk maar blijven niet op gewicht. Velen vinden afvallen wel moeilijk en haken halverwege of eerder af.

Het veranderen van gedrag gaat vaak gepaard met veel emotie. En vaak zijn het de emoties die je niet wil voelen. Wanneer je niet wil voelen ga je eten, om maar van dat nare gevoel af te komen. Dit lukt vaak heel tijdelijk want meteen na het eten slaat het enorme schuldgevoel toe. Door het schuldgevoel voel je je nog vervelender en ga je nog meer eten en is de cirkel rond.

Hoe nu deze vicieuze cirkel te doorbreken?

Top 10 tips om blijvend af te vallen

1. Eet minimaal 3 x dgs om je stofwisseling op gang te houden.

2. Drink minimaal 2 liter water, ons lichaam bestaat voor zo’n 70% uit water. Krijg je dit echt niet voor elkaar, drink dan kokoswater.

3. Eet zo min mogelijk suiker. Het lichaam reageert op suiker met te hoge insuline spiegels waardoor het glucose niveau na een maaltijd snel daalt. Het wordt in vet en glycogeen omgezet. Dat geeft een
hongergevoel.

4. Eet veel groente (minimaal 300 gram per dag) en maximaal 3 stuks fruit.

5. Beweeg minimaal 45 minuten per dag en 2 x per week een uur flink sporten. Onze genen zijn geprogrammeerd om meer dan 3 uur per dag flink te bewegen.

6. Eet voldoende goede vetten, zoals vette vis minimaal 2 x per week.

7. Gebruikt geen voeding uit pakjes, zakjes, zitten o.a veel E-nummers in waar we niet goed tegen kunnen. Gebruik kruiden zoals tijm, nootmuskaat, kaneel, basilicum, rozemarijn om je eten op smaak te brengen.

8. Eet zo min mogelijk tarwe, gebruik liever zilvervliesrijst, quinoa of amaranth.

9. Eet rauwe ongebrande noten, chiazaad en lijnzaad. Alle noten zijn goed, zitten wel veel calorieën in. 2 handjes noten is genoeg, bijv. paranoten, walnoot, amandelen, zijn het meest gezond.

10. Wees aardig voor jezelf. Als je echt iets wil eten waarvan je weet dat het niet gezond voor je is, geniet er dan van. Zo heeft je lichaam, er het minst last van.

Weet jij een tip? Plaats deze dan gerust een reactie onderaan deze pagina.

Wil je meer weten neem dan vrijblijvend contact op

 

 

 

Datum: 3 mei 2014

Geef een reactie of deel via social media

Share Button

Alle velden zijn verplicht. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

reactie(s) op dit bericht