Wil jij ook gezond de feestdagen door?

Nog even en de feestdagen komen er weer aan.  Voor velen betekent dit, naast gezelligheid, dat de kilo’s eraan vliegen. Maar hoe kan je nu voorkomen dat je tijdens de feestdagen kilo’s aankomt?

10 tips om ook tijdens de feestdagen “licht”en op gewicht te blijven.

1.  Bereid je voeding met aandacht en zorg dat het er mooi en aantrekkelijk  uitziet.

Het oog wil immers ook wat. Zo voorkom je dat je tijdens het klaarmaken al alles half naar binnen hebt gewerkt.

2.  Eet met aandacht en proef wat je eet.

Wanneer je met aandacht eet voel je sneller dat je verzadigd bent. Iedereen kent het wel dat de zak chips voor de televisie ineens leeg is zonder dat je het in de gaten had, oeps. En had je de chips ook daadwerkelijk geproefd?

3.  Eet voeding die je lekker vindt en maak een keuze .

Er zijn natuurlijk mensen die bijna alleen van ongezonde voeding houden. Maar de meeste mensen houden ook van voeding die wel gezond is. Zorg voor een goede mix. Kies gezonde voeding die je ook lekker vindt.  Wanneer je iets wil eten wat ongezond is maak daar dan een keuze in en geniet ervan. Zo voorkom je schuldgevoelen over de eventuele extra kilo’s wat weer “vreetpartijen” tot gevolg kan hebben.

4.  Maak met jezelf een afspraak over wat je met de feestdagen mag/wil eten en wees realistisch. Als dat voor jou inhoudt dat je een paar kilo aankomt accepteer dit dan.

Maar al te vaak hoor ik mensen zeggen dat ze toch al te veel gegeten hebben en laten daardoor de remmen helemaal los. Wanneer dit dreigt te gebeuren denk dan aan wat je met jezelf afgesproken hebt  en wees trouw aan jezelf.

5.   Eet voldoende eiwitten, dit zorgt voor een verzadigd gevoel.

Hierdoor krijg je minder snel weer trek.

6.  Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, ook tijdens de feestdagen.

Een half uur lopen doet de endorfinespiegel al stijgen waardoor je een weldadig gevoel krijgt.

7.   Drink voldoende water.

Onze cellen bestaan voor een groot deel uit water en hebben dit ook nodig.  Hiernaast geeft  water een verzadigd gevoel  waardoor je minder eet. Vind je water maar saai of niet lekker: doe  een schijfje limoen, citroen of sinaasappel (of alle 3) in een kan met water, dit geeft een verassend frisse en fruitige smaak.

8.   Drink zo min mogelijk alcohol.

Alchohol vertraagt de afbraak van vet uit voeding, dit heeft een extra dikmakend effect.

 9.   Maak voor na de feestdagen een plan hoe je de extra kilo’s weer kwijt kan raken.

Veel mensen komen tijdens de feestdagen enkele kilo’s aan.  Wanneer jij ook bij deze groep mensen hoort en je wil na de feestdagen van deze kilo’s af maak dan vooraf vast een plan en zet bijvoorbeeld in je agenda wanneer je de kilo’s eraf wil hebben. Wees ook hierbij weer realistisch. Er is niets frustrerender dan dat je je eigen doelen niet kunt halen. Dat werkt juist weer in de hand dat je uit frustratie de verkeerde dingen gaat eten.

10.  En last but not least:  wees vooral aardig voor jezelf

Wanneer je jezelf continu bekritiseerd krijg je de neiging om je eigen onvrede weg te eten. Blijf hier niet in hangen maar train jezelf om vriendelijke gedachten  over jezelf te hebben.

Plaats jou tip in het formulier hieronder zodat anderen ook van jou kunnen leren gezond de feestdagen door te komen. Alvast hartelijk dank voor je tip.

PS. Deel dit artikel met jou netwerk door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken zodat ook de mensen in jou netwerk ervan kunnen profiteren.

Datum: 19 november 2013

Geef een reactie of deel via social media

Share Button

Alle velden zijn verplicht. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *